En oförglömlig resa

Vi började resan med att åka diekt från flygplatsen till Plage Beau Rivage för att äta lunch och njuta av solen. Till förrätt så fick jag rödbetscarpaccio och till varmrätt så var det fisk. Någon spett- eller svärdfisk. Vi har ätit så mycket fisk att jag inte minns vilka fiskar som vi har ätit. Maten var en tia, solen en tia och utsikten över vattnet var en tia. Här mådde man.

Medan de andra satt i solen och sippade på paraplydrinkar så tog jag en promenix. Först en snabbshoppingrunda med boyzen, och sedan hamnade jag på både en begravning, en demonstration och en marknad. Så mysig stad.

Här på strandgatan Promenade de Anglais så inträffade ju terrordådet förra året då över 80 personer miste livet. Vår guide berättade hur de nu håller på att bygga om så att det inte ska gå att köra in på promenaden. Jag vandrade upp och ned på promenaden hea vetandes om att samma sak skulle inträffa i mitt eget land bara ett dygn senare..

Efter lunch, proemad och drinkar så begav vi oss upp i bergen för vinprovning på Chateau De Crémat. Vilken resa! Och en eloge til chauffören som kan styra en buss på de smala vägarna. Visste ni att Chanels logga kommer härifrån? Hon har helt enkelt snott den från vingården. Hon fick låna den innan den blev känd men sen så tog hon patent på loggan och vingården får därför inte använda sin egen logga. Den syns däremot överallt på vingården. Det var så vackra vyer men det gick dessvärre inte att fånga känslan på bild.. Vi avslutade sedan kvällen med middag på vårat hotell.

Fredagen började vid den tennisformade poolen i några timmar. Hotellet var riktigt fint. Och strålande sol hade vi. Måste ha varit nästan 30 grader i solen.

Lunch på hotellet, fiskspett med torsk, lax, tonfisk och kammussla, så gott! Och därefter laddade alla lag inför Olympiaden, vår femkamp.

Efter Olympiaden åkte vi in till Cannes för ost- och vinprovning på Cave Forville. Jag dricker ju inte vin men jag äter ost. Det blev dock lite kyligt i skuggan så vi flyttade på oss till..

.. JW Marriot för skumpa, drinkar och massa skratt innan middag på La Môme men där rådde det mobilförbud för företaget då tre listiga rävar samlade in allas mobiler och la i en hög för att vi istället skulle umgås. Maten var riktigt drömmig. Rekommenderar starkt ett besök på La Môme om ni ha vägarna förbi Cannes.

Innan avfärd hem på lördagen så sög vi ut det sista av solen. Många var slitna efter nattens bravader men jag gick och la mig tidigt så jag njöt fullständigt av solen.

Vilken resa! Det går liksom inte att beskriva med ord, men jag jobbar verkligen på världens bästa kontor med världens bästa kollegor.

Väl hemma igen så hände flaggstängerna på halvstång. Vi landade till sorgens dag. Jag kände ingen som miste livet, men det var en konstig känsla att gå omkring på Promenade de Anglais där en lastbil kört ihjäl så många människor och sedan landa till att ett liknande terrordåd drabbat våra egna. Även om det var förväntat att det skulle ske inom sinom tid så gör det inte saken mindre hemsk för det. Äej, det går inte att beskriva med ord, men jag hoppas att vi kan stå starka och enade genom det här.

For my English readers, use the translation function in the menu on the left side